Mörkö sängyn alla

Peloista on tullut nyky-Suomessa normaali osa poliittista keskustelua. Jokainen vanhempi lienee jossain vaiheessa joutunut tekemisiin lapsensa irrationaalisten pelkojen kanssa, ja vastuullisen vanhemman suhtautuminen lapsensa pelkoihin on hyvin erilaista kuin poliitikkojen suhtautuminen “kansalaisten” pelkoihin. Kansalaiset on lainausmerkeissä siksi, että hyvin pieni trolli- ja häirikköjoukko tuntuu masinoivan pelkojen esillepanoa.

Lapset pelkäävät usein pimeää, kykenemättä edes selittämään, mikä siellä voisi olla uhkana. Jokin. Äiti, tule mukaan vessaan, nuku mun kanssa, pidä kädestä, haluan nukkua valot päällä. Riippuen pelon asteesta ja lapsesta johonkin näistä voidaan suostua, mutta lapsen todellisuuteen ei mennä eikä aleta uskoa mörköihin itsekin.

Usein lapsen pelot ovat heijastusta muista, vaikeammin käsiteltävistä aiheista. Esimerkiksi eroperheissä toisen tai molempien vanhempien kuolema vaivaa lapsen mieltä. Itse lopetin aikanaan nämä puheet kertomalla lapselle, että kyllä, minä kuolen joskus, mutta aion rakastaa häntä vielä kuoleman jälkeenkin. Se kelpasi, mutta pimeänpelko vaivaa edelleenkin. Satunnainen nukkuminen vanhempien tai isoveljen vieressä tuskin haittaa ketään. Herkän lapsen mieltä ei kannata runnoa pakkokeinoilla.

Nyt suomalainen poliittinen keskustelu lähtee siitä, että jokainen pelon tunteita esille tuova aikuinen ihminen tulee ottaa täysin vakavasti. Kyllä, sänkysi alla voi hyvinkin olla mörkö ja mitä vain haluat  meidän tekevän, kyllä onnistuu. Valvo vaikka koko yö, ai haluat pelata nettipelejä kolmelta aamuyöstä? Totta kai!

Tunteiden historiassa oli aika, ei kovin kauan sitten, kun aikaihminen – aikamies, jos halutaan – ei pelkoa juuri tuntenut, tai ainakaan pelkojaan tunnustanut. Totta kai pelot kanavoituivat jotenkin, kenties alkoholinkäyttöön tai väkivaltaan. Viime vuosikymmeninä esimerkiksi miesten itsemurhat ovat vähentyneet selvästi, joten niin sanottu “miehen kriisi” on tuottanut jotain hyvääkin.

On jokseenkin huvittavaa, että periaatteessa samat tahot, jotka vaativat suomalaisen miehen pelastamista feministeiltä, ovat ensimmäisinä toitottamassa pelkojaan ja ahdistustaan, jotka kanavoituvat avoimeen rasismiin. Nämä miehet eivät sittenkään halua olla entisaikain kovia, tunteettomia miehiä, päinvastoin. Jami Järvinen puki asian sanoiksi hyvin blogikirjoituksessaan “Isänmaallinen lässyttävä mies”. Kirjoituksessa mainituista artisteista kukaan ei tietääkseni ole lähtenyt avoimesti natsikelkkaan, mutta muut lässyttäjät, kuten Tero Vaara ja Joel Hallikainen ovat. Lainaan tässä ystävän ja kollegan Jussi Jalosen somessa esittämää havaintoa, että karjuva karju Pate Mustajärvi on tästä kelkasta livennyt aikoja sitten, josko siihen nousikaan.

Normaalin aikuisen ihmisen käsite on toden totta päivitetty 2000-luvulle. Lempipsykiatrini Viktor E. Frankl kritisoi aikanaan syvyyspsykologiaa siitä, että se keskittyy ihmisen sisäiseen maailmaan, eikä ota huomioon ihmisen tarvetta löytää elämälleen tarkoitus itsensä ulkopuolelta. Nähdäkseni nyky-yhteiskunnan pelkojen palvonta johtuu samasta ongelmasta: ei oteta huomioon, että ihmisen spontaanit impulssit eivät sovellu etiikan tai politiikan pohjaksi. On pyrittävä korkeammalle, löydettävä elämälle tarkoitus, pohdittava omia tarpeitaan laajemmin ja yhteisön kannalta.

Rasistit ovat toki onnistuneet yhdistämään lapsen pelot ja aikuisen merkityksen tarpeet sulavasti. Kun keskittyy yhteen asiaan, herkkä mieli ei järky, ja kun kaiken selittää yksi, kattava seikka, ei tarvitse ahdistua monimutkaisen maailman edessä.

psykiatri

Metallica-yhtye on kiteyttänyt asian omalla tavallaan kappaleessaan Enter Sandman:

Hush little baby, don’t say a word

And never mind that noise you heard

It’s just the beasts under your bed

In your closet in your head

Advertisements
This entry was posted in kuolema, lapset, musiikki, pelko, politiikka, psykiatria, rasismi, Viktor E. Frankl. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s