Viinaa hautajaisissa

Lupauduin arvostelemaan Bo Lönnqvistin mainion teoksen Dödens ansikte. Virallista arviota sorvatessa mieleen on tullut montakin asiaa, mutta ainakin alkoholin, tunneilmaisun ja hautajaisten suhde on jäänyt mietityttämään.

Olen toki aiemminkin kirjoittanut siitä, miten alkoholin nauttiminen hautajaisissa vähentyi, osin katosi ja joka tapauksessa siirtyi muistotilaisuuteen jos jonnekin. Kuten Lönnqvistinkin teos hienosti selvittää, ryypyn tarjoaminen kuului “entisaikain” hautajaisiin useassa kohtaa.

Kotoa lähtö oli tärkeä osa hautajaisia. Saattoväki kokoontui vainajan kotiin, vainajaa katsottiin viimeisen kerran (ja arkku naulattiin kiinni, luterilaisissa hautajaisissa arkku ei ole ollut auki kirkossa), laulettiin virsiä ja joku saattoi pitää puheenkin. Tiedot siitä, kiersikö pullo tässä kohtaa hautajaisrituaaleja vaihtelevat, mutta tavatonta se ei ole ollut – ei suomen- eikä ruotsinkielisen rahvaan keskuudessa.

Viinaa on voitu nauttia myös karsikkopuun kohdalla tai muuten pitkällä saattomatkalla pysähdyttäessä. Oleellista on, ainakin argumenttini kannalta, että sitä nautittiin jo ennen ruumiinsiunausta, eli haudalla saatettiin olla kevyesti päihtyneinä. Matka saattoi tietysti olla kovin pitkä ja vaatia useita pysähdyksiä.

Lönnqvist tuo myös esille, vaikkei kovin voimaperäisesti, miten hautajaisissa oltiin tunteellisempia kuin nykyään. Itkettiinkö, kuinka avoimesti ja kuka itki, se lienee riippunut tilanteesta. Alkoholin merkitystä tunteellisuuden esiintymisessä voi pohtia kahdelta kannalta.

Toisaalta alkoholi saa ihmisen liikuttumaan herkemmin. Toisaalta pieni viinamäärä voi helpottaa ajatusten kohdistamista, esimerkiksi hautajaisrituaalin suorittamisessa. On mahdoton sanoa, miten kukin saattoväestä on asian kokenut.

Kokonaan toinen asia on se, millaisia sosiaalisia sanktioita itkemisestä tai itkemättä jättämisestä on seurannut. Ennen nykyaikaista psykologiaa normaalin ja epänormaalin raja on ollut toinen. Olettiko kukaan miniän todella surevan hankalana ihmisenä tunnettua anoppiaan, tai vaimon kovakätistä puolisoaan? Ihmissuhteiden perustuessa muullekin kuin henkilökohtaisille mieltymyksille niitä tuskin on arvioitu kuten nykyään.

Vuokko Kedon opinnäyte Perhonjokilaaksossa edelleen olemassa olevasta vainajan ulosveisuuperinteestä antaa sekin ideoita hautajaisten ja tunteiden pohdintaan. Kedon kuvaama ulosveisuu on osin sukua entisaikain hautajaisia välittömästi edeltävälle ulosveisuulle, mutta siinä on monia vanhan ruumiinpesun ja arkkuunlaiton piirteitä.

Ruumiinpesua ei suoritettu yksin, vaan se saattoi olla jopa “kuin pienet hautajaiset” kahvituksineen ja virrenveisuineen. Viinaakin saatettiin tarjota. Tilaisuus oli silti pienempi kuin hautajaiset. Vanhempi muistitieto ei kerro tunteista tässä yhteydessä, mutta Kedon mukaan nykyinen ulosveisuu helpottaa tunteiden painetta varsinaisissa hautajaisissa.

Kun on jo kertaalleen itketty ja otettu vastaan surunvalitteluja, hautajaispäivänä on helpompaa. Ehkä muunkin Suomen kuin ulosveisuuta tai sen kaltaisia rituaaleja edelleen harjoittavien seutujen – Pohjanmaan lisäksi ainakin Pohjois-Karjalan – olisi hyvä järjestää jokin tilaisuus edes perheen kesken ennen hautajaisia. Vaan ruumiinpesu ja pukeminenhan tarjoutuvat tähän mainiosti. Monikin hautaustoimisto jopa suosittelee omaisten osallistumista niihin.

Miten hautaustoimiston työntekijät tai sairaalan henkilökunta suhtautuisivat viinapullon kierrättämiseen, on toinen asia. Kukapa sitä aikuisilta kieltäisikään, vaan epäilen, että rauhoittavien nappaamiseen suhtauduttaisiin ymmärtäväisemmin. Monihan sanoo nauttivansa alkoholia “vain lääkkeeksi”, mutta kulttuurimme olettaa, ettei se siihen jää. Eikä tietysti jäänyt aina entisaikaankaan. Palaamme kysymykseen oikeanlaisesta surevan käytöksestä ja oikeanlaisista hautajaisista.

Advertisements
This entry was posted in alkoholi, hautausala, historia, käytöstavat, tunteet. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s